De firma Barbie (Mattell Inc.) wilde weleens weten wat het grote publiek precies dacht van Barbie (het modebewuste poppetje) en op de website van het bedrijf vroegen ze daarom of dames vonden dat Barbie misschien nog een carrière-switch moest maken. Zodat ze de verkopen van het poppetje hopelijk met enige aanpassingen konden opstuwen. Websitebezoekers konden kiezen uit architect, computerprogrammeur, anchorwoman, milieudeskundige of chirurg. In 4 weken tijd kwamen er zo'n 600.000 reacties binnen en de meeste meisjes kozen voor tv-presentatrice, een keuze die best nog wel te billijken viel.
Maar wat bleek? Van de volwassen vrouwen die meestemden wilde een meerderheid graag dat Barbie computerprogrammeur zou worden en het feit dat volwassenen hier zo massaal aan meededen, was toch wel een beetje verrassend. En bovendien heel ongeemancipeerd. Barbie stamt uit 1959 en heeft sindsdien veel gedaantewisselingen ondergaan, al werd ze nooit moddervet en kan niemand volhouden dat ze zich op enig moment niet langer om haar uiterlijk bekommerde. Tot op heden is ze nog steeds de bestverkochte pop ter wereld, al is Barbie allang niet meer de oude Barbie. Ze heeft door de jaren heen wel 124 beroepen uitgeoefend.
Inmiddels is de sexy computerprogrammerende Barbie al gelanceerd op de International Toy Fair in New York, want Mattell is gewend goed naar de klanten te luisteren.