Een 'giant leap for advertising'? Volgend jaar oktober is het misschien zover. Een Japans bedrijf, Otsuka, wil een titanium blik met sportdrankpoeder in een capsule naar de
maan laten brengen. Dat moet gedaan worden door de Falcon 9-raket, die al 3 vluchten naar het International Space Station (ISS) heeft gemaakt voor bevoorrading. Het blik met het poeder is een kilo zwaar. Eenmaal aangekomen op de maan moet een voertuigje van Astrobotic Technology het blikje neerzetten. De hoop van de adverteerders is dat jongeren geïnspireerd raken om astronaut te worden en 380.000 kilometer gaan
reizen om het blik te bemachtigen. Google looft 20 miljoen dollar uit voor degene die als eerste een apparaat op de maan brengt dat 500 meter aflegt en foto's terugstuurt naar de aarde. Astrobotic Technology kan het project betalen door met Otsuka samen te werken. Saillant detail is dat zij normaal gesproken juist gericht zijn op het opruimen van rotzooi in de ruimte. Misschien is het daarom dat op het blik wensen van Japanse kinderen worden gegraveerd.