BOB is populair: massale steun voor strengere maatregelen tegen alcohol in verkeer

Samenleving
maandag, 10 februari 2025 om 8:59
bijgewerkt om maandag, 10 februari 2025 om 9:33
anp 460606453

Uit een recent onderzoek uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van Fonds Slachtofferhulp blijkt dat Nederlanders massaal strengere maatregelen tegen alcoholgebruik in het verkeer steunen. Het alcoholslot, een technologisch hulpmiddel dat voorkomt dat bestuurders met alcohol op achter het stuur kruipen, krijgt brede steun. Daarnaast zijn veel Nederlanders voorstander van een zerotolerance beleid waarbij helemaal geen alcohol meer is toegestaan bij deelname aan het verkeer.

Alcoholslot: een effectieve oplossing voor veelplegers

Maar liefst 84 procent van de respondenten steunt de invoering van een alcoholslot voor veelplegers. Dit apparaat meet het alcoholgehalte in de adem van de bestuurder en voorkomt dat het voertuig start als de bestuurder boven de toegestane limiet zit. De steun voor een alcoholslot voor mensen die voor het eerst met te veel alcohol op zijn aangehouden ligt lager, op 43 procent.

“Het is tijd om een duidelijke grens te stellen”, aldus Marijke Brouwer, programmamanager Verkeer bij Fonds Slachtofferhulp. “Met effectieve maatregelen die ook nog eens zo breed gesteund worden door de Nederlandse bevolking, kunnen we levens redden en onze wegen veiliger maken. De roep om het alcoholslot geeft een duidelijke boodschap: alcohol en verkeer gaan niet samen. Technologische oplossingen zoals deze kunnen herhaling van overtredingen voorkomen en veel leed besparen."

Strenge maatregelen tegen veelplegers

Bestuurders die binnen twee jaar tijd drie ernstige verkeersovertredingen begaan, zoals rijden onder invloed, forse snelheidsovertredingen, of het negeren van een rood kruis, krijgen te maken met strengere straffen in het Nederlandse rechtssysteem. Bijna alle respondenten (89%) vinden dat deze veelplegers hun rijbewijs moeten inleveren. Vier op de tien vinden een boete gepast, en één op de vijf is zelfs voorstander van een gevangenisstraf. Ook ondersteunt 79 procent van de respondenten een verplichte rijbewijsscan, waarbij iemand alleen met een geldig rijbewijs de auto kan starten.

Slachtoffers en jaarlijkse kosten

Elk jaar komen er tussen de 75 en 140 mensen om vanwege alcoholgebruik in het verkeer, terwijl duizenden anderen gewond raken. De maatschappelijke kosten van aan alcohol gerelateerde verkeersongevallen worden geschat op 653 miljoen tot 1,4 miljard euro per jaar.

Brouwer: “Zie maatregelen zoals het alcoholslot niet als een straf, maar als een bescherming. Met de invoering van een alcoholslot wordt de samenleving beschermd tegen mensen die nu nog keer op keer met te veel alcohol de weg op gaan. Bovendien wordt de bestuurder zelf hierdoor beschermd, niemand wil immers een ongeval veroorzaken. Daarnaast geeft een alcoholslot de overtreder de mogelijkheid om gebruik te blijven maken van zijn auto. Maar dan mét alcoholslot zodat hij niet opnieuw de fout in kan gaan. Zodat de samenleving beschermd wordt, nieuwe verkeersslachtoffers worden voorkomen en we recht doen aan het leed van slachtoffers en nabestaanden.”

Zerotolerance beleid: van twee glazen naar nul

Zes op de tien Nederlanders vinden dat geen enkele hoeveelheid alcohol acceptabel is voor bestuurders van motorvoertuigen, zoals auto’s, motoren en zelfs fatbikes. Voor fietsers zijn de meningen verdeeld; 41 procent vindt zelfs meer dan twee glazen niet problematisch. Desondanks ondersteunt 73 procent van de respondenten een zerotolerance beleid, waarbij alcoholgebruik in het verkeer volledig wordt uitgebannen.

Met de steun van een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking in de rug roept Fonds Slachtofferhulp beleidsmakers op om effectieve maatregelen tegen alcoholgebruik in het verkeer, zoals een alcoholslot, zo snel mogelijk in te voeren.