In vijf jaar tijd leverde de OV-chipkaart 55 miljoen
euro op. Dat, terwijl het pasje 'kostendekkend' zou zijn, volgens Translink, dat de kaartjes maakt. In 2015 kregen de vervoerders zelfs 26 miljoen euro dividend uitgekeerd. Dat geld was verdiend met het verkopen van OV-chipkaarten voor 7,50 euro per stuk. Het gros van de
winst ging naar de NS. Translink, in handen van de openbaar vervoerbedrijven, behaalt nu een winstmarge die net zo groot is als die van de iPhone. Per jaar verkoopt het bedrijf 3 miljoen OV-chipkaarten. Die zijn maar vijf jaar geldig. Voorzitter Ariën Kruyt van reizigersorganisatie Rover reageert in : "Zoveel winst? Dit wist ik echt niet. 7,50 euro voor een OV-chipkaart is veel te veel.'' De Consumentenbond is helder: "De kaart moet goedkoper, langer geldig zijn, vervanging moet
gratis zijn, en iedereen moet ook gratis zijn saldo eraf kunnen halen.''