De cranberries van
Albert Heijn zijn uitgeroepen tot meest misleidende product van 2015. Volgens voedselwaakhond foodwatch bestaat dit 'superfood' voor ruim twee derde (68 procent) uit toegevoegde siroop en voor slechts 30 procent daadwerkelijk uit cranberries.
De cranberries van AH kregen in de verkiezing voor het 'Gouden Windei' de meeste
stemmen van consumenten. Ruim een kwart (28 procent) koos het product als meest misleidend. In totaal brachten 13.000 mensen een stem uit, maakte foodwatch maandag bekend. Albert Heijn heeft toegezegd het product aan te passen zodat het percentage cranberries verdubbelt tot 60 procent.
De Liga milkbreak eindigde met 21 procent van de stemmen op de tweede plek. Dit 'verantwoorde tussendoortje' bevat slechts 0,03 procent aardbeipoeder, waarmee het suikergehalte 667 keer hoger ligt. Volgens Liga is het koekje ,,een goede balans tussen vezels, granen en fruit''. Op de voorkant van de verpakking staan granen en aardbeien prominent in beeld.
Light pindakaas
Supermarkt Plus staat met zijn 'light pindakaas' op de derde plaats. Het product bevat 30 procent minder vet dan de normale variant, maar wel ruim 450 procent méér suikers. Plus heeft aangegeven te zullen stoppen met de verkoop ervan, net als een aantal andere supers die het product in de schappen hadden.
Foodwatch houdt de verkiezing elk jaar, om het onderwerp van misleiding onder de aandacht te houden. De organisatie hoopt ermee te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen.