Duizenden treinreizigers klagen de NS aan, omdat ze vaak in overvolle treinen moeten staan. ConsumentenClaim dient daarom vandaag namens 7.348 reizigers een klacht in. Dat meldt het . Het bedrijf eist een schadevergoeding en beroept zich daarvoor op de algemene voorwaarden van NS. Daarin staat dat het vervoersbedrijf een 'inspanningsverplichting' heeft om te zorgen voor een zitplaats. De NS wijst echter op een andere passage waarin staat dat 'een vervoerbewijs recht geeft op vervoer, maar niet het recht op een zitplaats'. Experts schatten de aanklacht dan ook weinig kansrijk. Het probleem van de volle treinen wordt volgend jaar alleen maar erger als de NS oude treinen uit de roulatie haalt. Nu al spreken veel reizigers van veevervoer. Een forens met een ov-jaarkaart van 4.000 euro klaagt: "Ik sta dagelijks tussen de 40 en 60 minuten, omdat ik tweemaal in de spits rijd. Nooit is er een zitplaats beschikbaar.'' Een ander zegt: "Ik voel mij meer behandeld als vee dan als een goed betalende reiziger."
Bron(nen): AD