"Die mensen zijn allemaal kankerlijers," klinkt het op de voicemail van een nietsvermoedende potentiële klant. Twee telefonische verkopers van Essent denken dat de verbinding al verbroken is terwijl het voicemailbandje doorloopt. Duidelijk is te horen hoe ze echt over de mensen denken die ze moeten opbellen. De vrouw, die anoniem wil blijven, dacht eerst dat ze een paar jongens van de straat hoorde, maar als ze later het nummer googelt, blijkt het om Essent te gaan. De verkopers schelden nog even door en spreken minachtend over hun 'targets'. "Die mensen zijn allemaal kankerlijers. En daarom moet je ze verneuken, er geld uithalen." En: "Zij verdienen dat geld niet, ze hebben geen recht op dat geld. Jij hebt wel recht op dat geld.’ Je hoeft het alleen maar van ze af te pakken. ‘Simpel’." De vrouw belde Essent om haar beklag te doen. "Ik heb gezegd dat ik een leidinggevende wilde spreken. Dat kon niet.’’ Gezegd werd dat haar klacht in behandeling zou worden genomen, maar er werd niet gevraagd naar de voicemail en ze heeft er ook nooit meer iets van gehoord. De medewerkers van dergelijke callcenters moeten vaak bepaalde verkoopdoelen halen, anders worden ze ontslagen. Daarover gaat het gesprek ook nog even. "Pik, als jij je nu bewijst, als jij deze week drie maakt, dan zeggen ze echt wel: je hebt je bewezen," klinkt het. Na vragen van het Algemeen Dagblad kwam Essent eindelijk in actie. De twee medewerkers zijn opgespoord en ontslagen.