Volgens de Guardian wordt in Brussel gewerkt aan een voorstel om in de hele Europese Unie te komen tot de invoering van een verplichte snelheidsbegrenzer. De invoering zou geleidelijk moeten gaan, te beginnen met nieuwe auto's. Het zou gaan om een de begrenzer van het type Intelligent Speed Adaption (ISA). Dat is een in ontwikkeling zijnde systeem dat bestuurders ertoe aanzet dan wel dwingt om zich aan de geldende snelheidslimieten te houden. Het systeem 'weet' voortdurend welke maximumsnelheid van kracht is op de weg waar je op rijdt. Er zijn twee varianten van ingrijpen als je sneller gaat dan mag. De eerste is het laten horen van een waarschuwingssignaal, het tweede is het werkelijk doen verminderen van de snelheid. Volgens de Britse krant The Sun kost zo’n apparaat om en bij de 300 euro. In verschillende Europese steden zijn volgens L'Express tests gedaan met het systeem, maar op een te klein testgebied om relevante resultaten te produceren. De Europese Commissie zal nog deze herfst de voorstellen bekendmaken. Doel is om het aantal dodelijke ongevallen op de Europese wegen tegen 2020 met een derde te verminderen. In 20% van dodelijke ongevallen speelt overdreven snelheid een rol. 40 à 60% van de automobilisten rijden sneller dan toegelaten. Uit verschillende studies blijkt dat wanneer de gemiddelde snelheid met 1 kilometer/uur wordt verminderd het aantal fatale ongevallen met 5% verlaagt.