Enkele dagen voor de
ramp met de MH17 vroeg Eurocontrol, de Europese organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart, aan de Oekraïense autoriteiten om het luchtruim te sluiten voor passagiersvluchten. Dat schrijft Britse krant The Sunday Times op basis van bronnen binnen Eurocontrol. De Oekraïense luchtverkeersleiding gaf geen gehoor aan het verzoek en besloot het luchtruim alleen te sluiten tot 9.700 meter. De MH17 vloog op 10.000 meter. Eurocontrol kwam tot haar advies, omdat eerder al twintig vliegtuigen van het Oekraïense leger door Pro-Russische separatisten uit de lucht waren geschoten. Ook verstoorden de separatisten de communicatiefrequenties van de luchtverkeersleiding en was er een
storing geweest in de communicatie tussen de Russische en Oekraïense luchtverkeersleiders. Eurocontrol meldde vlak na de ramp dat het geen advies had gegeven het Oekraïense luchtruim volledig te sluiten. Sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals British Airways, besloten zelf om een andere route te nemen. Malaysia Airlines deed dat niet.