Uit onderzoek van de Universiteit van Gent blijkt dat werkgevers potentiële werknemers wel degelijk screenen via
Facebook en dat de profielfoto op Facebook de kansen op een baan net zo erg beïnvloedt als een foto die toegevoegd wordt aan het curriculum vitae. Stijn Baert, hoogleraar Sociale Economie aan de Universiteit van Gent, liet vijf masterstudenten tussen november 2013 en mei 2014 ruim 2.100 fictieve motivatiebrieven en cv’s versturen op verschillende vacatures in Vlaanderen. De details en lay-out van de brieven verschilde, maar de kenmerken die de productiviteit beïnvloeden waren hetzelfde. Het enige verschil tussen de brieven was de naam van de sollicitant en de profielfoto. De foto’s waren uitgekozen op basis van een eerder uitgevoerd onderzoek naar het belang van de aantrekkelijkheid en persoonlijkheid van sollicitanten. In een eerste experiment stond er geen profielfoto in de motivatiebrief of het cv, maar wel op hun Facebookprofiel. Op deze wijze wilden de wetenschappers onderzoeken wat de invloed van verschillende Facebookprofielen is. Hieruit bleek dat de sollicitant met de meest gunstige profielfoto op Facebook 21 procent meer kans had op een positieve reactie dan de sollicitant met de minst gunstige profielfoto. Het verschil in de kans op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek bedraagt zelfs bijna 40 procent. Aangezien de profielfoto op Facebook het enige essentiële verschil was tussen de brieven, is duidelijk dat een groot deel van de werkgevers gebruik maakt van Facebook om potentiële werknemers te screenen. In een tweede experiment werden de profielfoto’s van Facebook ook toegevoegd aan het cv van de fictieve sollicitanten. Hierbij bleef de impact van de foto’s ongeveer even groot op de kansen op een positieve reactie of uitnodiging voor een sollicitatiegesprek.