De Nederlandse staat en de NS hebben de reiziger in de kou laten staan met een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel. De flitstrein Fyra draaide uit op een fiasco omdat de overheid vooral oog had voor de opbrengsten van de snelle trein die over de HSL-Zuid moest gaan
rijden. Bewindslieden van diverse kabinetten hebben de
Tweede Kamer ontijdig, onvolledig of onjuist geïnformeerd. De NS was er alleen maar op uit om concurrenten van het spoor te houden en het eigen monopolie veilig te stellen.
Dat zijn de spijkerharde belangrijkste conclusie van de parlementaire enquêtecommisie die onderzocht waarom de Fyra veel later ging rijden dan was gepland en waarom de trein door grote mankementen al na een paar weken weer van het spoor werd gehaald.
De commissie houdt de NS en de achtereenvolgende bewindslieden in de eerste plaats verantwoordelijk voor het debacle. Maar ook de Tweede Kamer moet zich de flop aantrekken: omdat de Kamer wel blafte, maar nooit echt beet is ook het parlement medeverantwoordelijk voor het mislukken van het project.
Over het algemeen kreeg de Kamer genoeg informatie, maar er zijn ook momenten dat de Kamer niet voldoende of zelfs onjuist is geïnformeerd. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft de Kamer onjuist geïnformeerd. Haar collega Jeroen Dijsselbloem (Financiën) deed dat onvolledig, aldus de commissie. Eerder heeft Camiel Eurlings als minister van Verkeer en Waterstaat de Kamer zelfs misleid.