Volgens gamewetenschapper David Nieborg zijn games nog steeds te vaak vrouwonvriendelijk.
Vrouwen spelen vaak slechts een bijrol of komen zelfs naar voren als lustobjecten. Nieborg geeft wel aan dat er een positieve ontwikkeling is waar te nemen: 'het is eindelijk wat aan het verschuiven'. Vroeger waren games vooral bedoeld als gezinsvermaak, maar sinds het einde van de jaren negentig was de start van een nieuw tijdperk in de game-industrie. De games zoals we ze tegenwoordig kennen begonnen toen met hun opmars. Door de enorme opkomst van schietspellen en online games ontstond een nieuwe subcultuur: de computernerds. Nieborg legt uit dat ze daar zelfs trots op zijn; ze vinden het heel fijn om hun eigen identiteit te hebben. Verder zijn gamers ook enorm fanatiek, ze zijn nog lang niet uitgekeken op de huidige games en willen dan ook niet dat hier verandering in komt. Sterker nog, ze willen dat er meer van dit soort games komen. Hierdoor is de game-industrie de afgelopen vijftien jaar nauwelijks veranderd. Toch is het
gamen niet voorbehouden aan de nerds. Iedereen speelt wel eens online een spelletje, van peuters tot bejaarden. En zo zijn er dus ook veel vrouwen die graag gamen. Die moeten nog een beetje geduld uitoefenen. 'Spellenuitgever Ubisoft bijvoorbeeld heeft korte tijd geleden het boetekleed aangetrokken toen bleek dat je geen vrouwelijke assassin kunt spelen in de nieuwe versie van Assassins Creed. Er waren heel veel mannen en vrouwen die daar tegen protesteerden. Dat was opvallend en ik kan me voorstellen dat ze die kritiek meenemen bij een volgend spel', aldus Nieborg.