Afgelopen weken zijn honderden producten in prijs verlaagd. Albert Heijn en Jumbo zijn openlijk in een prijzenoorlog verwikkeld, stellen deskundigen. Ook andere supers mengen zich in de strijd, aldus het . En de klant profiteert. Jumbo vergeleek in paginagrote advertenties zijn prijzen met die van Albert Heijn. Dirk haalt uit naar Jumbo in een even grote advertentie. 'Je bent al snel goedkoper dan Albert Heijn. Maar om nu te beweren dat je de laagste prijzen hebt? Dat gaat een beetje te ver.' De strijd is nu een kleine 2 weken aan de gang, ziet retailexpert Erik Hemmes van Trade Marketing Services. 'Ook op lokaal niveau wordt aan prijsvergelijking gedaan. In Hilversum had een Jumbo-ondernemer een kar van Albert Heijn staan en ernaast een van Jumbo, met kassabonnen erbij. Dat werd een relletje: AH eiste die kar terug. Dat is het spel dat ze spelen.'
Maar wel een serieus spel: Nederlanders besteden jaarlijks 33 miljard euro aan boodschappen en de prijsdalingen zijn soms groot. Zo kostte een pak Venz-hagelslag vorig jaar nog rond de 1,75 euro en gaat een pak nu voor 1,50 euro over de toonbank.