Gisteren verscheen er een mooi artikel in over de iconische
foto's die de wereld veranderden. Aanleiding is natuurlijk de foto van het verdronken peutertje Aylan, die op slag onze kijk op het vluchtelingendrama op de Middellandse Zee heeft veranderd. Ten minste, aldus de schrijvers, het is een schokkende afbeelding die sprakeloos maakt en die mensen aanzet om tot actie over te gaan, maar pas later kunnen we zeggen of de foto van Aylan daadwerkelijk van symbolische waarde is geweest en een echte omslag tot gevolg had. Want het kan ook zomaar dat de foto geen blijvend effect heeft en dat het allemaal neerkomt op een korte verontwaardiging. Andere foto's die hét verhaal vertellen van een bepaalde periode in de geschiedenis zijn bijvoorbeeld de beelden van de martelingen in de Abu Ghraib-gevangenis en die van het 9-jarige Vietnamese napalmmeisje. De meeste mensen hebben vast ook de beelden van de Servische mortieraanval op de markt in Sarajevo op het netvlies of die van de hongersnood in Ethiopië, die tot Live Aid leidden. De foto van de mortieraanval had drie maanden later groot effect: Internationaal werd de roep sterker dat het conflict beëindigd moest worden en daarna eindigde de oorlog. Frappant: De drie jaar eerder gepubliceerde foto's van de broodmagere Bosnische gevangenen achter prikkeldraad, die velen zich ook wel herinneren, veroorzaakten ophef en een vergelijking met Auschwitz maar ze leidden niet tot internationaal ingrijpen. Onder meer waren er twijfels over of de beelden wel klopten. Meer bij de Volkskrant. Overigens; Ondanks het feit dat de beste nieuwsfoto's tegenwoordig door amateurfotografen worden gemaakt, is de foto van Aylan door de professionele fotograaf Nilufer Demir geschoten. Die vraagt volgens de krant 500
euro voor een interview en 250 euro voor een exclusieve soundbite.