Door harde wind is de hogesnelheidslijn in 2015 zeven keer zo vaak stilgelegd als het jaar ervoor. De speciaal voor de HSL aangelegde brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk blijkt de bottleneck. "Extreme wind kan treinen omblazen.'' Ruim 230 keer reed de opvolger van de Fyra in 2015 niet vanwege harde wind, zo blijkt uit onderzoek van en . Volgens ProRail was 2015 'een uiterst windrijk jaar'. De spoorbeheerder erkent dat de hogesnelheidslijn 'gevoeliger is voor wind', omdat door de aerodynamische vormgeving van de trein de voorkant relatief makkelijk wordt opgetild. De bottleneck op het Nederlandse traject blijkt de eind 2009 in gebruik genomen brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk. "Op de 24 meter hoge brug heeft de wind vrij spel,'' verklaart ProRail-woordvoerder Franc de Korte. "Uit metingen weten we dat de windstoten bij die brug tot 2,5 keer zo sterk kunnen zijn als boven land.'' De Intercity Direct - die Amsterdam via Schiphol en Rotterdam met Breda verbindt - was in 2015 de slechtst presterende trein in Nederland: 1 op de 10 treinen kwam niet aan in Breda. Van de treinen die wél reden, bleek een kwart 3 minuten of meer te laat. Ter vergelijking: gemiddeld valt in Nederland 1 op de 50 treinen uit en is iets meer dan 1 op de 10 vertraagd.
Bron(nen): AD