Volgens criminoloog (en filosoof) Marc Schuilenburg doen we steeds hysterischer. In Trouw: “Er worden tegenwoordig zelfs glutenvrije lolly’s gemaakt, terwijl er in lolly’s nooit gluten hebben gezeten! Dat kun je wel hysterisch noemen. Maar het achterliggende probleem is dat hysterie tegenwoordig een verdienmodel is geworden. Allereerst op social media: Facebook plaatst de meest hysterische berichten bovenaan je tijdlijn.” “Voor Twitter geldt hetzelfde: haal de hysterie eruit en Twitter is morgen failliet. Hetzelfde zie je in de economie. Mensen vertrappen elkaar als de nieuwste iPhone is uitgebracht, terwijl iedereen weet dat die weinig verschilt van het vorige model en die twaalfhonderd euro helemaal niet waard is. En ten derde: ook politici misbruiken hysterie. ‘Geef me je hysterie en ik geef je er meer veiligheid, meer gezondheid voor terug. Of minder buitenlanders’. Getalsmatig is migratie in Nederland echt een non-issue. Maar als je het debat erover volgt, zou je dat niet zeggen. Zo wordt het verlangen naar totale veiligheid of totale gezondheid voortdurend gevoed en komt de vraag hoe groot het probleem is amper meer aan de orde.” Maandag verschijnt zijn nieuwe boek: ‘Hysterie’.