Het is een klassieker met een oplage van 200 miljoen die minstens de helft van het land in de (Ikea-)kast heeft liggen: De Ikea-catalogus. Toch heeft nog geen recensent zich aan een bespreking gewaagd. 'Een schande!' vond de Duitse literatuurrecensent Hellmuth Karasek. Op verzoek van de Zweedse meubelketen maakte hij de eerste recensie (lees: promotievideo). 'Dit is de cover van het (door recensenten) zwaar verwaarloosde boek met de titel "De kleine dingen die ertoe doen", door de auteur "IKEA". Het doel van het boek is de lezer in een positieve stemming te brengen. Je zou het boek kunnen bekritiseren omdat er meer foto's dan tekst in staan. Het is een meubelroman. De personages worden gedwongen om zichzelf tussen het meubilair te plaatsen. Ze krijgen zelden het woord en ze praten niet bepaald samenhangend. En toch heeft het werk een enorm succes. Ik hou niet zo van dit soort boeken, die voortdurend de lezer aanspreken (..) en die ons vertellen hoe we moeten
slapen en hoe we niet moeten slapen.' Karasek leest een stukje voor. Het gaat over wakker worden: 'Knipperen met de ogen… Dat is een merkwaardig gekozen formulering, want waar moet je anders mee knipperen?' Zo gaat Karasek nog even verder in dit (zweem van zonlicht, pianomuziekje). Ikea heeft vaak succes met de promoties van hun catalogi. Zo was er voor de catalogus van 2014 de parodie op het van de iPhone 6 en werden er ingezet voor die van 2011. Meer bij .