In de zomermaanden zijn wegwerkers in Duitsland volop in de weer om aan de Autobahn te werken. Dit gaat gepaard met vertraging, gele strepen en hele smalle baantjes. SUV's en sommige Tesla's zijn te breed en mogen net als vrachtwagens alleen rechts rijden.
Rijd je met je dikke bak toch links omdat je tijd wilt winnen, dan kan dat je duur komen te staan. Bij wegwerkzaamheden wordt de rijbaan versmald tot een breedte van 2 tot 2,20 meter. Voertuigen breder dan 2 meter mogen de linkerbaan niet gebruiken. Het gaat hier om de breedte inclusief spiegels, schrijft het AD.
SUV's zijn erg populair, een op de drie nieuw verkochte auto's in Europa is een soort SUV. Ze komen als erg veilig uit de test, hebben een comfortabele instap en hoge zitpositie. Ze verbruiken relatief veel brandstof en zijn dus vrij breed, wat onhandig kan zijn bij parkeren, bij smalle wegen en bij smalle linkerbanen op de snelweg.
Het boetebedrag voor rijden op de linkerbaan bij een Baustelle met SUV of Tesla is slechts 20 euro, maar zwaarder weegt dat de bestuurder bij een ongeluk mogelijk zelf aansprakelijk is. De verzekeraar zal de schade maar voor een deel uitbetalen.