Kinderen leren op steeds jongere leeftijd het geheim achter de kerstman. Jaren geleden waren
ouders bang dat hun kinderen het van anderen zouden horen, maar ondertussen kampen ze met een nieuw probleem: het internet. Volgens een recente poll van ‘’ geeft één op de acht Amerikaanse ouders aan dat hun kind achter de waarheid kwam door het internet. 44 procent van de ouders geven Google de schuld voor het verpesten van het sprookje, omdat hun kinderen via Google op pagina’s terecht kwamen die uitleggen dat de kerstman niet bestaat. De meeste ouders geloofden in de kerstman tot en met 8,71 jarige leeftijd, tegenwoordig leren de kinderen op een gemiddelde leeftijd van 7,25 al de waarheid kennen. Dit is een daling van 16,6 procent in een tijdsbestek van één generatie. Ongeveer 34 procent van de kinderen gaat vragen stellen nadat ze de cadeautjes die ze hadden opgeschreven in hun brief langs zien komen in advertenties op de laptop. Eén op de drie kinderen leert de waarheid zelfs kennen door een tweet of bericht op Facebook. Vroeger konden kinderen er alleen maar achter komen dat hun ouders alle cadeaus kochten als ze op een slechte plek verborgen werden. Tegenwoordig verwijderd echter twee derde van de ouders nooit hun zoekgeschiedenis, dit maakt het wel heel makkelijk voor kinderen om even rond te neuzen en er zo achter komen dat de cadeaus helemaal niet van de kerstman en zijn kleine helpers komen. Om de kerstman in leven te houden hebben de mensen achter Hide My Ass een campagne opgezet onder de naam ‘Blijf Geloven in de Kerstman’, om ouders te helpen met het omzeilen van online valkuilen.