Een "perfect storm", zo wordt de verkeerssituatie van 2025 rondom Amsterdam al genoemd. Rijkswaterstaat, de gemeente en de provincie waarschuwen: volgend jaar is het chaos troef in en rond de hoofdstad.
Met grote wegafsluitingen, een overvol evenementenschema en onvermijdelijke storingen luiden beleidsmakers de noodklok: een op de vijf auto’s moet van de weg af om te voorkomen dat Amsterdam onbereikbaar wordt.
"Een jaar van extreme verkeershinder." Met die weinig hoopgevende woorden omschrijven Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam de situatie. Het komend jaar belooft een historisch dieptepunt te worden in bereikbaarheid. Niet alleen staan grootschalige werkzaamheden aan wegen, tunnels en het spoor gepland, maar ook evenementen zoals SAIL en de NAVO-top zorgen voor afsluitingen. Voeg daar het jubeljaar Amsterdam 750 aan toe en het Feest op de Ring, en de chaos is compleet. Het hoogtepunt van de congestie wordt verwacht tussen mei en oktober.
De verkeerswethouder, Melanie van der Horst, verdedigt het feestgedruis tegenover De Telegraaf: “We worden maar één keer 750 jaar. Veel mensen kijken hier enthousiast naar uit.” Enthousiast of niet, wie met de auto komt, zal vooral veel stilstaan.
Bruggen, tunnels en wegen in en rond Amsterdam staan er belabberd bij, en dat onderhoud is niet langer uit te stellen, zegt hoofdingenieur-directeur Gohdar Massom van Rijkswaterstaat. “De huidige staat is slecht. Als we het niet doen, staan we binnenkort voor nog hogere kosten en meer hinder”, zegt hij. Toch wringt het dat deze werkzaamheden nét samenvallen met een NAVO-top, SAIL én een feestje op de A10.
De grootschaligheid van de werkzaamheden is zo overweldigend dat het onmogelijk is alles te concentreren in de gebruikelijke zomervakantieperiode. "Door de enorme opgave is dit in 2025 niet haalbaar", aldus Massom. Het resultaat is een jaar van "continue hinder".
Het doel is glashelder: een vijfde minder auto's op de weg. Hoe dat gaat lukken, is een raadsel. “Het is heel ingewikkeld om minstens een vijfde van alle mensen ertoe te bewegen om anders te gaan reizen”, erkent Massom. In het voorjaar start een grote campagne, compleet met kortingsacties voor openbaar vervoer en deelvervoer, in de hoop automobilisten uit hun voertuig te krijgen. “Als iedereen blijft reizen zoals nu, dan staat straks de hele regio vast.”
Het is een bijna onmogelijke opgave. Het doel van 20 procent minder auto’s is namelijk twee keer zo hoog als de normale zomerse daling in autoverkeer. Extra bergingsvoertuigen worden alvast klaargezet om gestrande auto’s sneller weg te slepen, maar of dat genoeg is om complete stilstand te voorkomen, blijft de vraag.
Het verkeer rondom Amsterdam is geen lokaal probleem, benadrukt gedeputeerde Jeroen Olthof (Mobiliteit en Bereikbaarheid). “Reizigers van Alkmaar tot Den Haag tot Almere, die langs de regio Amsterdam moeten reizen, krijgen te maken met drukte en vertraging op de weg.” En dan is er nog het openbaar vervoer. Binnen de stad zelf verwacht stadsvervoerder GVB dat er geen dag voorbij zal gaan zonder omleidingen of storingen.
De boodschap is duidelijk: 2025 wordt een jaar waarin reizigers hun plannen moeten aanpassen. Of zoals Van der Horst waarschuwt: “Het beste is als mensen niet, minder, samen of anders reizen naar hun bestemming.” Ondertussen blijft het zaak om vitale beroepen en diensten wel toegang tot de stad te garanderen.
Bron: De Telegraaf