Wanneer de gootsteen lekt, er is een verstopping of een andere lekkende leiding, dan klikken mensen vaak in paniek de eerste Google-link aan. Helaas zijn dit vaak advertenties van malafide loodgieters, die 6 tot 20 keer meer geld vragen dan nodig. Google heeft na overleg met de Autoriteit Consument en Markt (ACM) nu eindelijk besloten om iets te doen aan deze advertenties.
Picobello BV
Het regent al jaren klachten over loodgieters die na een (spoed)klus bizarre bedragen rekenen en klanten intimideren die het niet eens zijn met de kosten. Er zijn honderden websites met telefoonnummers die uitkomen bij dezelfde centrale. Vervolgens komen louche loodgieters bij je thuis langs om misbruik van de situatie te maken.
Enorme bedragen
Mensen met een waterprobleem googlen op 'loodgieter + woonplaats'. Gemiddeld één op de tien mensen die klikken op een 'geadverteerde' of 'gesponsorde' link gaat ook daadwerkelijk over tot het inhuren van hulp, en krijgt vervolgens voor een simpele verstopping of lekkende leiding een rekening van tussen de 1200 en 4000 euro onder de neus geschoven. Een betrouwbare loodgieter zou slechts 180 tot 200 euro voor het verhelpen van zo'n verstopping rekenen.
Algeheel verbod
Vanaf 22 februari gaat Google actief handhaven op het beperken van de advertenties van loodgieters op hun platform. Hiermee zijn consumenten beter beschermt tegen frauduleuze praktijken. ACM is blij met de actie van het techbedrijf, ook al kunnen bonafide bedrijven nu ook niet meer adverteren. Google zocht een oplossing hiervoor, maar die lijkt niet te zijn gevonden. Alle advertenties worden nu verboden.