Wanneer de gootsteen lekt, er is een
verstopping of een andere lekkende leiding, dan klikken mensen vaak
in paniek de eerste Google-link aan. Helaas zijn dit vaak
advertenties van malafide loodgieters, die 6 tot 20 keer meer geld
vragen dan nodig. Google heeft na overleg met de Autoriteit Consument
en Markt (ACM) nu eindelijk besloten om iets te doen aan deze
advertenties.
Picobello BV
Het regent al jaren klachten over
loodgieters die na een (spoed)klus bizarre bedragen rekenen en
klanten intimideren die het niet eens zijn met de kosten. Er zijn
honderden websites met telefoonnummers die uitkomen bij dezelfde
centrale. Vervolgens komen louche loodgieters bij je thuis langs om
misbruik van de situatie te maken.
Enorme bedragen
Mensen met een waterprobleem googlen op
'loodgieter + woonplaats'. Gemiddeld één op de tien mensen die
klikken op een 'geadverteerde' of 'gesponsorde' link gaat ook
daadwerkelijk over tot het inhuren van hulp, en krijgt vervolgens
voor een simpele verstopping of lekkende leiding een rekening van
tussen de 1200 en 4000 euro onder de neus geschoven. Een betrouwbare
loodgieter zou slechts 180 tot 200 euro voor het verhelpen van zo'n
verstopping rekenen.
Algeheel verbod
Vanaf 22 februari gaat Google actief
handhaven op het beperken van de advertenties van loodgieters op hun
platform. Hiermee zijn consumenten beter beschermt tegen frauduleuze
praktijken. ACM is blij met de actie van het techbedrijf, ook al
kunnen bonafide bedrijven nu ook niet meer adverteren. Google zocht
een oplossing hiervoor, maar die lijkt niet te zijn gevonden. Alle
advertenties worden nu verboden.