Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur heeft veel grotere gevolgen voor de gezondheid van omwonenden dan minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu eerder beweerde. De Kamer maakt zich grote zorgen. Uit niet eerder gepubliceerde
cijfers blijkt dat de kans dat de normen voor luchtvervuiling worden overschreden 81 procent is. Dat meldt het . Van alle trajecten waarop nu 130 kilometer per uur gereden mag worden lopen de omwonenden van de A27 bij
Breda de grootste risico's. De A2 bij het Limburgse Urmond staat op een tweede plek als het gaat om luchtverontreiniging en de derde plaats gaat naar de A58 bij het Brabantse knooppunt Galder. Volgens Milieudefensie zijn de gevolgen voor omwonenden van de A27 bij Breda en Oosterhout 'dramatisch'. ,,Het gemiddelde verlies aan levensverwachting voor mensen die aan de hoge concentraties daar worden blootgesteld ligt op ongeveer 20 maanden,'' rekent Anne Knol voor. De Tweede Kamer eist opheldering van Schultz, omdat zij op basis van een onderzoek van adviesbureau Tauw juist beweerde dat de lucht voldoende schoon blijft als de snelheid omhoog gaat naar 130 kilometer per uur. TNO en RIVM bekritiseerden die conclusie al. Uit de onderliggende cijfers van dat rapport blijkt nu dat de kans op overschrijding van de normen meer dan 80 procent is.