Huisje, boompje, beestje was generaties lang het ideaal dat voor je dertigste moest zijn gerealiseerd. Maar de millennial doet het anders. Wie na 1980 geboren is, kiest voor meer vrijheid. Dat betekent dat millennials later een huis kopen, later aan
kinderen beginnen en langer van het leven genieten. Dit verschijnsel zie je nu ook terug in de economie. Sommige sectoren, zoals de reisbranche, doen het uitstekend, anderen, zoals designer handtassen, hebben het zwaar. Dit zijn 12 sectoren die het moeilijk hebben met de nieuwe leefstijl van jongeren. Jongeren kopen graag goedkope
kleding bij H&M of Zara en geven de rest van hun geld liever uit aan etentjes en uitjes. Aangezien millennials vaker buitenshuis eten hebben ze minder behoefte aan servetten, schrijft The Washington Post. Ze kopen liever keukenrol. Havermout, kwark, fruit, dat is wat een moderne millennial eet met het ontbijt, niet die ouderwetse cornflakes. De golfindustrie is ingestort. Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat jongeren het helemaal niets vinden. Ze doen liever aan sporten die zorgen voor een strak lichaam. Millennials spenderen minder aan spullen. Ze kopen veel minder vaak een eigen auto en ook een motor vinden ze niet interessant. Jongeren beginnen steeds later aan een huwelijk en kinderen. Ze hebben dus ook nog niet zo snel een koophuis nodig en blijven het liefst zo lang mogelijk in een klein appartementje in het centrum van de stad wonen. De verkoop van witte yoghurt is met 8,5 procent gedaald in 2016. Kwark of magere vruchtenyoghurt zijn populairder. Nu je zoiets hebt als vloeibare
zeep begrijp je eigenlijk niet dat er nog een blok zeep wordt gemaakt. De verkoopcijfers laten dan ook te wensen over. Millennials trouwen minder vaak en als ze al trouwen kiezen ze voor een modernere ring zonder de traditionele diamant. Volgens The Wall Street Journal is de verkoop van wasverzachter tussen 2008 en 2015 met 15 procent gedaald. Jongeren weten niet eens meer waar het voor nodig is. Het zou bovendien slecht zijn voor je kleding. Millennials hebben gewoon weinig belangstelling voor dure tassen van Louis Vuitton of Hermès. Ze zijn nu vaak tegen extreme kortingen te koop. “Millennialshervormen het familieleven grondig”, zegt marketeer Jeff Fromm in het zakentijdschrift . “Ze trouwen steeds later en krijgen steeds minder kinderen. Daarom hebben ze niet dezelfde soort huizen nodig als de vorige generaties en verbruiken ze dus ook minder olie.”