Na enkele jaren van lichte daling en een stabilisatie vorig jaar, gaan Nederlanders dit jaar weer iets vaker op
vakantie. Dat voorspelt NBTC-NIPO in een dinsdag verschenen
onderzoek.
Volgens het onderzoeksbureau stijgt zowel het aantal binnen als buitenlandse vakanties. Ook de bestedingen aan vakanties nemen in 2016 toe.
De onderzoekers schrijven het positieve vakantiesentiment vooral toe aan de aantrekkende economie. ,,De combinatie van groeiend consumentenvertrouwen en stijgende koopkracht stimuleert de reislust. Geopolitieke spanningen en angst voor terreuraanslagen zouden het positieve gevoel nog wat kunnen temperen'', aldus NBTC. Consumenten willen echter toch met vakantie en kiezen voor bestemmingen die als veilig worden ervaren.
Totale vakantiebestedingen
Het bureau voorziet dat het totaal aantal vakanties dit jaar met zo'n 2 procent stijgt. Voor buitenlandse vakanties wordt een groei van ongeveer 3 procent verwacht tot 18,6 miljoen.
Voor vakanties in eigen land wordt een meer bescheiden groei van circa 1 procent verwacht. Dat komt neer op 17,2 miljoen binnenlandse vakanties. Naar verwachting stijgen de totale vakantiebestedingen met zo’n 3 procent tot 16,5 miljard euro.
NBTC-NIPO maakt de onderzoeksresultaten dinsdag op de vakantiebeurs bekend.