In een gezamenlijke reactie hebben de omroepen aangegeven zeer kritisch tegenover de nieuwe plannen van het centrale bestuur van de
NPO te staan. De omroepen maken zich zorgen dat het publieke bestel minder open wordt en dat er minder ruimte komt voor creativiteit. Zij vinden dat de NPO 'rigide en onnodige keuzes' maakt. Uit de plannen blijkt dat de NPO de macht van de omroepen wil beperken. Hun programma-ideeën moeten voortaan worden getoetst door de NPO en het terugkijken mag alleen nog maar via NPO.nl of een betaalsite. De verschillende programma- en omroepwebsites worden flink uitgekleed of opgeheven. 'We moeten voorkomen dat op termijn al het publieke media-aanbod uit één hand wordt georganiseerd en aangestuurd', schrijven de omroepen. De omroepen willen juist actief blijven op YouTube, Facebook en andere sociale media, platforms die ze onmisbaar noemen. 'Wij kiezen voor een open en crossmediaal online beleid, waar de NPO alle digitale activiteiten wil bundelen op één platform'. Het merk NPO komt dan overal aan te hangen, waardoor het merk zo algemeen zou worden dat niemand zich er meer in herkent. Omdat de omroepen wettelijk verantwoordelijk zijn voor de inhoud en de vorm van hun programma's, willen ze ook niet dat de NPO zich met de programma's bemoeit. In een reactie zegt de NPO de zorgen van de omroepen niet naast zich neer te leggen. Wel zegt voorzitter Henk Hagoort het te betreuren dat 'de omroepen afstand nemen van de voorgestelde vernieuwing (...) die producenten en jonge makers rechtstreeks toegang geeft tot de publieke omroep zonder voorafgaande tussenkomst van een bestaande omroep. Hiermee gaat een belangrijke manier om de innovatiekracht van de publieke omroep te vergroten verloren.'