In 2023 heeft 57 procent van de Nederlanders nog vertrouwen in het merendeel van het nieuws en 65 procent heeft vertrouwen in het nieuws dat ze vooral zelf gebruiken. Nederland is daarmee volgens het jaarlijkse Digital News Report (DNR) één van de koplopers van 46 onderzochte landen als het gaat om vertrouwen in het nieuws. De cijfers zijn woensdag gepubliceerd.
Het DNR wordt uitgevoerd door het Reuters Institute for the Study of Journalism en laat zien wat de stand is van het vertrouwen en interesse in en gebruik van nieuws. Voor de Nederlandse resultaten wordt samengewerkt met mediawaakhond Commissariaat voor de Media (CvdM), dat spreekt van "een bijzondere editie". "Omdat we hierin voor het eerst de balans opmaken na de coronapandemie."
"In 2023 concluderen we dat 2021 en 2022 uitzonderingsjaren zijn gebleken en diverse trends zich na corona weer voortzetten", schrijft het CvdM. "Hoewel de krantenkoppen soms anders doen vermoeden, laat het DNR zien dat het vertrouwen in het nieuws in Nederland nog steeds groot is. Voor corona was er sprake van een lichte daling van het vertrouwen in nieuws, maar de trend is tijdens de coronajaren omgebogen."
Het CvdM noemt de stabiliteit van het vertrouwen in Nederland "opvallend", omdat in veel andere landen het vertrouwen in nieuws de afgelopen jaren juist gedaald is. Daarbij is in Nederland het aandeel dat zich zorgen maakt over onlinedesinformatie met 40 procent relatief laag. Hierbij is gevraagd in hoeverre mensen zich zorgen maken over wat er echt en nep is op internet, waarbij het vaakst werd getwijfeld aan berichten over corona, klimaatverandering en de oorlog in Oekraïne.
Ook is bij het onderzoek gevraagd naar het vertrouwen in specifieke nieuwsmedia, dat "onverminderd hoog" blijkt. NOS, RTL Nieuws, de Volkskrant, NRC, Trouw, FD, AD, NU.nl, BNR en SBS Hart van Nederland krijgen van hun gebruikers in 2023 gemiddeld een zeven of hoger. De Telegraaf scoort een 6,8. De lichte daling die ook hier te zien was in 2022 wordt rechtgetrokken in 2023.
Wel blijkt uit het onderzoek dat de trend zich voortzet dat steeds minder mensen interesse hebben in nieuws. In 2023 is nog steeds meer dan de helft van de Nederlanders buitengewoon of erg geïnteresseerd in nieuws, maar dat is minder dan met name voor de coronapandemie het geval was.
Televisie levert net als voorgaande jaren iets verder in als belangrijkste nieuwsmedium. "Sociale media zijn als voornaamste bron voor nieuws vooral populair onder de jongere generatie", aldus het CvdM. De positie van print als nieuwsmedium wordt opnieuw zwakker. Vergeleken met 2022 zakt print als voornaamste nieuwsbron van 10 naar 8 procent.