Oproer in Engeland over te magere paspoppen

Samenleving
dinsdag, 04 november 2014 om 12:45
090609 15080 remote etalagepop

Becky Hopper (23) uit het Engelse Hull maakte tijdens het winkelen een foto van de benen van haar vriendin Georgia, met maat 36, die naast een paspop stond. De paspop van de modeketen Topshop had in vergelijking met Georgia extreem dunne benen. Nadat Hopper de foto met de hashtags #poorbodyimage en #irresponsible op Twitter had gezet, werd deze duizenden keren gedeeld. Er ontstond een nationale discussie over het schoonheidsideaal en de onrealistische maten van paspoppen. De modeketen verweerde zich met het argument dat paspoppen niet bedoeld zijn als representatie van de gemiddelde vrouw. Ze zijn gemaakt van kunststof en moeten nu eenmaal aan bepaalde afmetingen voldoen omdat het anders lastig is om ze aan te kleden. Hopper, nu boegbeeld voor 'echte maten' wil dat modezaken voortaan paspoppen neerzetten in iedere maat. "We willen slanke meisjes niet bekritiseren, we willen alleen aan Topshop vragen om meer maten te gebruiken." Topshop heeft daar nog geen gehoor aan gegeven maar eerder reageerden andere ketens wel op maatschappelijke oproer: Lingeriemerk La Perla en winkelketen Primark haalden paspoppen weg met uitstekende ribben. Debenhans zette paspoppen neer met maat 44. Volgens Beat, een anorexia-organisatie, moet de mode-industrie de verschillen tussen mensen omarmen: "Onze lichamen kunnen veel verschillende maten en vormen hebben. Niet iedereen heeft zo'n kleine maat." Hopper stelt dat tieners de belangrijkste doelgroep van Topshop zijn en dat ze voorzichtig moeten zijn met het imago dat ze uitstralen. Op haar zijn meer foto's te zien van paspoppen, zoals de 'normale' etalagepoppen van een winkel uit Zweden.

 

Bron(nen): De Volkskrant