In de VS hebben zeker vijf piloten al eerder hun beklag gedaan over de Boeing 737 MAX 8. Ze vonden dat het lastig was om de neus van het vliegtuig in de goede richting te houden doordat het 'anti-stallsysteem' niet goed werkte. Dat zou passen bij de vermoedelijke oorzaak van de crash met de Boeing 737 MAX 8 in Indonesië in oktober vorig jaar. De piloten deden hun klachten anoniem bij een daarvoor bedoeld platform. Een van hen zei dat de neus van het toestel zo snel omlaag dook dat het alarm afging. Er is nu in enkele maanden tijd twee keer een Boeing 737 MAX 8 neergestort. In oktober vorig jaar verongelukte een toestel van Lion Air in Indonesië met daarin 189 inzittenden. Afgelopen zondag crashte in Ethiopië eenzelfde type vliegtuig, waarbij alle 157 inzittenden om het leven kwamen. Daarop besloot de Europese Unie het luchtruim te sluiten voor de Boeing 737 MAX 8. "Dat doet de Inspectie niet zomaar," aldus luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft in het AD, "want reken maar dat luchtvaartmaatschappijen die hier schade door oplopen met claims gaan komen. Het zou kunnen dat de inspectie meer weet dan wij op dit moment weten, of het idee heeft dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA niet snel genoeg reageert.’’