Vogelgriep: Waarschijnlijk laat een overvliegende trekvogel wat vallen, vervolgens stapt de boer erop en loopt hij het de stal binnen. Daarna breekt er griep uit en worden er 150.000 kippen geruimd. Volgens filosoof en schrijver van het boek Erno Eskens zou het veel schelen als de kippenschuren wat kleiner zijn. Er zijn 465 miljoen vleeskippen en 100 miljoen legkippen in Nederland. Volgens het rapport Naleving Dierenwelzijnswetgeving in de Vee-industrie 2014, van de Stichting Dier & Recht en Varkens in Nood, begaan de veehouders per jaar minimaal 2,7 miljard wetsovertredingen. Daarvan vindt 95% plaats in de pluimveehouderij. Conclusie: Het is nagenoeg onmogelijk zoveel
dieren te houden zonder de wet te overtreden - om van het dierenwelzijn maar niet te spreken. En dan hebben we het nog niet eens over MRSA, EHEC en ESBL. Volgens Eskesn is het wegbezuinigen van controleurs van de NVWA debet en hebben zij bovendien een traditie van wegkijken. Er zijn nauwelijks onverwachte controles, heel soms worden er boetes uitgedeeld. Daarnaast is er het probleem dat de wet spreekt over plichten ten opzichte van dieren. En welke boer heeft zicht op hoe het met 1 van de 150.000 kippen gaat? En gaat hij daarmee naar de veearts? Eskens stelt dat de manier van bekeuren het kapotte systeem in stand houdt, dat niet te verenigen is met de wet. Als er een dier ziek lijkt, wordt het dier gewoon doodgemaakt en de rest krijgt collectief en preventief antibiotica. Dit om ooginfecties door het ammoniakgehalte in de lucht en longproblemen door de formaldehyde voor het schoonmaken tegen te gaan. Daarnaast hebben de kippen brandwonden, komen eieren te vroeg uit in broedmachines en worden die kuikens niet verzorgd, er wordt gefokt met zieke kippen, voor een deel onvoldoende verdoofd geslacht, maar bekeurd worden de pluimveehouders niet. Kortom; De pluimveehouder wordt niet voldoende bekeurd om de wet te gaan naleven, en zelfs zou hij dat willen dan maakt de grootschaligheid het onmogelijk. Eskens roept de leden van de Tweede Kamer op om de verantwoordelijke ministers van Economie en VWS op het matje te roepen.