Waarschijnlijk trok de titel van dit artikel meteen uw aandacht, want seks trekt de aandacht. Uit een Amerikaanse studie blijkt echter dat seks niet verkoopt. Reclames die gebruik maken van seks of geweld hebben juist een tegenovergesteld effect. Volgens communicatieprofessor Brad Bushman trekken advertenties met seks en geweld onze aandacht, omdat het evolutionair gezien noodzakelijk was om hierop te reageren om te overleven. Maar dat een advertentie de aandacht trekt, betekent niet automatisch dat het ook zorgt voor betere verkoopcijfers. Adverteerders blijven echter geloven dat seks en geweld verkopen en blijven dus reclametijd kopen tijdens seksuele of gewelddadige televisieprogramma’s. Dit leidt er op zijn beurt weer toe dat producenten seksuele en gewelddadige programma’s blijven ontwikkelen. Volgens Bushman kunnen we echter maar een beperkt aantal signalen tegelijk opvangen. Bij een product met een sexy etiket, heeft de consument daarom enkel belangstelling voor het etiket en trekt het de aandacht juist weg van het product zelf. Tijdens de studie zijn 1.869 artikelen over de wijze waarop consumenten reageren op seks en geweld geanalyseerd. Hieruit blijkt dat seks en geweld niet werken en vaak zelfs een negatief effect hebben op de verkoop van een product. Mensen kunnen zich het product niet herinneren of zijn door de associatie met seks of geweld minder snel geneigd om het product aan te schaffen. De onderzoekers zagen ook een verschil in reactie op basis van geslacht of leeftijd. Vrouwen onthouden producten met provocerende advertenties sneller, terwijl mannen sneller zijn afgeleid door seks of geweld. Oudere mensen hebben sneller een afkeer van producten die geassocieerd worden met seks of geweld en jongeren reageren er juist eerder op.
Bron(nen): Knack