Media claimen om de paar maanden wel dat er op
Facebook een massale uittocht aan leden aan het plaatsvinden is en vaak wordt dit toegewezen aan het toenemende aantal kinderen en jongeren die naar andere sociale netwerken verdwijnen om hun ouders te ontvluchten. Deze verschuiving zou echter ook een hele andere reden kunnen hebben. Een Amerikaanse studie heeft aangetoond dat Snapchat gebruikers gelukkiger worden van het gebruik van de applicatie dan Facebook gebruikers. Onderzoekers van de Universiteit van Michigan hebben aangetoond dat de Snapchat ervaring van alle Social Media het dichtste in de buurt komt van 'face-to-face' ontmoetingen. Hoewel aanvankelijke verondersteld werd dat de applicatie alleen bedoelt was voor ‘sexting’ en het tijdelijk delen van naakt foto's, is de applicatie inmiddels uitgegroeid tot een veelgebruikte manier om interactief met vrienden te communiceren. De applicatie wordt dagelijks gebruikt door meer dan 100 miljoen actieve gebruikers. Deelnemers aan het onderzoek kregen op willekeurige momenten een tekstbericht met enquêtevragen zoals: "Hoe negatief of positief voelt u zich op dit moment?" en "Hoe aangenaam was uw laatste interactie?". De antwoorden op deze vragen werden geanalyseerd en op basis hiervan stellen de onderzoekers dat gebruikers een positiever gevoel overhouden aan interacties op Snapchat, in vergelijking met bijvoorbeeld Facebook. Snapchat is echter minder ondersteunend dan interacties op Twitter, sms, e-mail, telefonisch of bij face-to-face ontmoetingen.