De electrische fiets heeft het verkeer gevaarlijker gemaakt. Het aantal fietsers dat bij een ongeluk ernstig gewond is geraakt, is de afgelopen tien jaar met bijna een derde toegenomen. Dat concludeert kenniscentrum VeiligheidNL na onderzoek. Vorig jaar was bijna de helft van de fietsslachtoffers ouder dan 55 jaar, schrijft de NOS.
Ook jongeren tussen de 12 en 17 jaar liepen de afgelopen jaren ernstige verwondingen op bij ongelukken op de fiets. Volgens VeiligheidNL speelt de elektrische fiets daarin steeds vaker een rol. Zo steeg het aantal slachtoffers met ernstig letsel onder 12-17-jarigen die op een e-bike reden van 4 procent in 2016 tot 22 procent vorig jaar.
NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 00:42
Het aantal fietsers dat bij een ongeluk ernstig gewond is geraakt, is de afgelopen tien jaar met bijna een derde toegenomen. Dat concludeert kenniscentrum VeiligheidNL na onderzoek. Vorig jaar was bijna de helft van de fietsslachtoffers ouder dan 55 jaar.
Ook jongeren tussen de 12 en 17 jaar liepen de afgelopen jaren ernstige verwondingen op bij ongelukken op de fiets. Volgens VeiligheidNL speelt de elektrische fiets daarin steeds vaker een rol. Zo steeg het aantal slachtoffers met ernstig letsel onder 12-17-jarigen die op een e-bike reden van 4 procent in 2016 tot 22 procent vorig jaar.
Die elektrische fietsen worden steeds normaler in het verkeer, voor jong en oud, zegt directeur Martijntje Bakker daarover. Volgens het kenniscentrum liepen de slachtoffers die op een elektrische fiets reden meer risico op ernstig letsel dan slachtoffers op een gewone fiets.
Bron(nen): Nos