Uit VN-cijfers blijkt dat er ieder uur
gemiddeld 148 doden vallen op de wereldwegen. Dan zit je in het vliegtuig een stuk veiliger. Het afgelopen jaar was voor de luchtvaart zelfs veiliger
dan ooit, met in totaal slechts twee dodelijke ongelukken. Wanneer je
heelhuids aan bent gekomen bij de incheckbalie op het vliegveld, heb je het gevaarlijkste
stuk van de reis normaal gesproken al achter de rug. Maar toch gaat het af en toe
(bijna) mis. Hoe zou je kunnen merken dat het foute boel is? Een
voormalig stewardess doet een aantal belangrijke signalen uit de
doeken in gesprek met
Metro UK.
Lisa Hughes heeft jarenlang op
commerciële vluchten gewerkt als stewardess. Ze zegt er duidelijke
signalen zijn die erop kunnen wijzen dat er gevaar dreigt.
“Toegenomen activiteit van de bemanning, waaronder regelmatige
communicatie met de cockpit, kan op een probleem wijzen”, vertelt
ze. Merk je dat er een verandering is in de toon of urgentie van
aankondigingen van het cockpit- of cabinepersoneel? Ook dit kan een
belangrijk teken zijn.
“Het kan ook zo zijn dat de bemanning
nooduitrusting gaat voorbereiden of bepaalde passagiers instructies
gaat geven om te helpen bij een mogelijke evacuatie”, legt Lisa
uit. Daarnaast is het belangrijk om te letten op ongebruikelijke
geluiden, trillingen of veranderingen in het vliegpatroon (zoals
plotselinge hoogteverschillen). Deze kunnen volgens haar wijzen op
mechanische problemen. “Veranderingen in de cabineverlichting, de
inzet van zuurstofmaskers of het in gang zetten van noodprotocollen
zijn ook duidelijke tekenen van problemen.”