Een
experiment uitgevoerd door het Britse televisieprogramma heeft ouders wakker geschud: in een park loopt een undercoverjournalist een speeltuin in en vraagt
kinderen hem te helpen zoeken naar zijn hondje. De gefilmde kinderen, tussen de 5 en 11 jaar oud, gingen bijna allemaal mee, 7 van de 9 kinderen. De ouders waren op de hoogte waren van het experiment. Vlak voor de aankomst van de 'vriendelijke meneer' werden zij gebeld door de producer van het programma en stapten de ouders even snel de speeltuin uit om te bellen. Van een afstandje konden de ouders zien wat er gebeurde. Gemiddeld had de man maar 90 seconden nodig om de kinderen te overtuigen, ook al waren de kinderen door hun ouders al gewaarschuwd voor vreemden. "Stranger, danger." Een moeder wiens zoontje meeging met de kinderlokker; "Het was extreem moeilijk voor me om hieraan mee te doen. Hij ging zo snel zo ver weg. Ik had nooit gedacht dat hij zo makkelijk met iemand zou meegaan zonder fysiek contact." De programmamakers verklaren dat het belangrijk is dat kinderen ook weerbaar worden gemaakt tegen mensen die zich vriendelijk voordoen. Dat is niet makkelijk, aldus het Belgische Child Focus dat reageert op het experiment. "Normaal gesproken zijn de ouders in de nabijheid, mag ik hopen. Toch is het belangrijk dat kinderen alert gemaakt worden. Makkelijker gezegd dan gedaan, want kinderen worden vaak toevertrouwd aan mensen die ze niet kennen: de juf op de eerste schooldag, de voetbaltrainer bij de eerste training. Kinderen zijn dat een beetje gewend." Hier vind je link naar het .