Mensen die graag een bezoekje brengen aan de Subway hoeven zich binnenkort niet langer zorgen te maken over de lengte van hun favoriete ‘footlong’ broodje. De Sandwich keten heeft als onderdeel van een schikking in een
rechtszaak uit 2013 ingestemd met de regeling om de broodjes voortaan op te meten. Subway was aangeklaagd omdat de echte broodjes korter zijn dan de lengte waarmee ze adverteren. Twee jaar geleden postte de Australische Matt Corby een foto van een Subway sandwich met een liniaal erboven, waaruit bleek dat het broodje ruim 2,5 cm te kort was. De foto ging de hele wereld over en leidde tot een ‘class-action’ rechtszaak. Bij een class-action rechtszaak, ook wel groepsvordering genoemd, spant een grote groep mensen als collectief een rechtszaak aan. Als onderdeel van het schikkingsvoorstel, zal Subway het trainingsmateriaal aanpassen en het franchiseprotocol wijzigen. Voorheen werd een kleine afwijking in de lengte getolereerd, maar voortaan moeten alle sandwichbroodjes de volle 30 cm bieden. Subway gaat ook beginnen met inspecties om te controleren of alle restaurants zich aan de nieuwe richtlijnen houden en locaties die zich niet houden aan de nieuwe normen worden strenger gestraft dan voorheen. De laatste hoorzitting van de nog lopende rechtszaak staat gepland voor januari 2016. Naast de verscherpte regelgeving wat betreft de lengte van de broodjes, kunnen de eisers ook rekenen op een schadevergoeding van 1000 dollar en een dekking van de juridische kosten.