Een spookvlucht is een vlucht waarbij de piloten de controle over het
vliegtuig zijn kwijtgeraakt en het toestel op de automatische piloot doorvliegt. Dit is nog steeds het meest plausibele scenario voor de MH370. Lees hieronder over vier eerdere spookvluchten. Helios Airways vlucht 522 - 14 augustus 2005 - 121 doden Toen de crew van een normale lijnvlucht van Athene naar Praag niet reageerde op de Griekse luchtverkeersleiders, gingen twee F-16’s de lucht in om te kijken. Die zagen passagiers met zuurstofmaskers op en bewusteloze piloten in de cockpit. Een steward probeerde het toestel te bedienen, maar ook hij raakte bewusteloos. Het vliegtuig vloog nog twee uur verder. Toen was de brandstof op en stortte het neer. Technici bleken bij een controle het druksysteem op manueel te hebben gezet, zonder het terug te zetten op automatisch. Pay Stewarts Learjet - 25 oktober 1999 - 6 doden Van Orlando in Florida naar Dallas, Texas vloog de professionele golfer Payne Stewart. Maar na een kwartier week het vliegtuig van zijn koers af en kon de luchtverkeersleiding het niet meer bereiken. Gevechtsvliegtuigen gingen kijken en zagen het kleine vliegtuigje met bevroren ramen doorvliegen. 2.000 kilometer verder stortte het neer. De Australische 'Beechcraft King Air
Crash' - 4 oktober 2000 - 8 doden Een gebrek aan zuurstof was ook de oorzaak van een routinevlucht van Perth naar een klein mijnstadje 800 kilometer verder. Het vliegtuig begon na anderhalf uur veel hoger te vliegen dan normaal. De luchtverkeersleider kreeg een onduidelijk antwoord en daarna radiostilte. Het toestel vloog nog vijf uur door en stortte toen neer. De Bo Rein Crash - 10 januari 1980 - 2 doden De lichamen van Bo Rein, een succesvolle American footballcoach, en zijn piloot zijn nooit gevonden. Hun kleine Cessna week vanwege een storm uit naar het oosten. Toen stopte alle radiocontact. Het vliegtuig bleef oostwaarts vliegen kilometers boven de maximale hoogte en stortte uren later neer. Bron:
De Morgen