Door een stroomstoring was het Belgische luchtruim gisteren urenlang dicht. Zeker 20.000 reizigers liepen grote vertragingen op. Krijgen zij de kosten van hun vlucht terug? Het Belgische blog zette de Europese regels op een rij. Je hebt als reiziger recht op compensatie als:
- je vlucht is geannuleerd.
- de vertraging van je vlucht minstens 2 uur bedraagt op vluchten van 1.500 km of minder, 3 uur op vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km of een niet-EU bestemming tot 3.500 km en 4 uur op een vlucht naar een niet-EU bestemming van meer dan 3.500 km.
- er een instapweigering plaatsvindt op een vlucht, zoals bijvoorbeeld bij overboeking.
- bij een plaatsing in een lagere klasse.
- De compensaties houden in dat je recht hebt op een drankje, een maaltijd, een gratis telefoongesprek en een hotelkamer, afhankelijk van de afstand van de vertraagde vlucht en de duur van de vertraging.
- Reizigers hebben ook recht op een schadevergoeding bij een vertraging van minstens drie uur. Dan geldt:
- Vluchten binnen de EU:
- van 1.500 km of minder: 250 euro
- van meer dan 1.500 km: 400 euro
Vluchten tussen een EU-luchthaven en een luchthaven buiten de EU: - van 1.500 km of minder: 250 euro
- tussen de 1.500 en 3.500 km: 400 euro
- meer dan 3.500 km: 600 euro
Het recht op een compensatie of schadevergoeding bij een geannuleerde vlucht vervalt als: - de annulering te wijten was aan buitengewone omstandigheden, zoals slechte weer
- je minstens 2 weken van tevoren bent ingelicht
- je een andere vlucht voor dezelfde route zonder veel tijdverlies werd aangeboden
Bij annulering wegens buitengewone omstandigheden ontvang je wel: - terugbetaling van je ticket
- een andere vlucht naar je eindbestemming bij de eerste gelegenheid, of
- een vlucht op de latere datum van uw keuze
Bron(nen): Newsmonkey