Waarom het eindexamen zijn beste tijd gehad heeft

Samenleving
maandag, 11 mei 2015 om 9:41
welingelichtekringen header 1
Vandaag beginnen tweehonderdduizend leerlingen aan hun eindexamens. Er klinkt steeds meer kritiek op deze manier van testen. noemt zes redenen waarom het eindexamen uit de tijd is. Tot groot ongenoegen van leraren gaan zwak presterende leerlingen in de meivakantie massaal op examentraining. Zo leren ze specifiek hoe ze het examen moeten halen, maar echt wijzer worden ze er niet van. Ook leraren maken zich schuldig aan het zogenoemde 'teaching to the test': ze besteden veel tijd aan hoe je een examen maakt in plaats van aan de lesstof zelf. Critici vinden dat het eindexamen meer test of de school goed presteert, dan of een leerling daadwerkelijk voldoende heeft geleerd. Niet voor niets proberen scholen zo hoog mogelijke slagingspercentages te halen. Daarnaast meet het examen geen andere vaardigheden die belangrijk zijn voor de verdere loopbaan, zoals sociale en persoonlijke ontwikkeling. Onderwijs is steeds meer maatwerk. Leerlingen kunnen naar eigen smaak hun vakkenpakket vormgeven, maar op het eind moet iedereen precies dezelfde toets doen. "In de hele maatschappij draait het steeds meer om persoonlijke keuzes", zegt hoogleraar onderwijskunde Rob Martens. "Het onderwijs is conservatief, maar zal daar ook aan moeten geloven." Steeds meer vervolgopleidingen testen hun studenten op geschiktheid. Voor geneeskunde bijvoorbeeld moeten potentiële studenten vanaf 2017 een assessment doen om te bewijzen dat ze over de juiste kennis en vaardigheden beschikken om dokter te worden. Het papiertje van de middelbare school is slechts een voorwaarde om mee te mogen doen aan het assessment. Vlaanderen scoort prima in internationale onderwijsvergelijkingen, maar heeft geen eindexamens. De leraar toetst de leerlingen in het laatste schooljaar. Hij kent zijn leerlingen tenslotte het best, vinden de Vlamingen. De onderwijsinspectie controleert de scholen nauwkeurig om niveauverschillen te voorkomen. Scholen in Nederland zijn vrij om er hun eigen visie en doelstellingen op na te houden. Het zou logischer zijn om leerlingen daar dan ook op te testen. Hoogleraar bestuurskunde Paul Frissen. "De Nederlandse politiek redeneert dat er vrijheid van onderwijs is, op voorwaarde dat die autonome scholen precies doen wat zij bedacht heeft."
Bron(nen): Trouw