Topinkomens in het onderwijs, daar kunnen de meeste leraren zich weinig bij voorstellen, maar het zou wel eens een heel goed idee kunnen zijn. In New York startte in 2009 The Equity Project, een experiment waarbij leraren een jaarsalaris krijgen van 125.000 dollar, zo schrijft . Na vier jaar blijken de leerlingen die deelnemen aan het experiment, aanzienlijk betere resultaten te halen dan de controlegroep. En het mooie is: het kost niets extra. De salarissen worden betaald door flink te bezuinigen op administratie, coaches, assistenten en door grotere klassen te maken. Voor het experiment is een nieuwe school opgericht in de wijk Washington Heights. Er wonen vooral latino's. Negentig procent van de leerlingen komt uit gezinnen met een laag inkomen. De eerste drie jaar van het project scoorden de leerlingen van de nieuwe school slechter dan de controlegroep. Maar na vier jaar bleken ze ineens veel betere resultaten te halen. , zoals de onderzoekers het noemen. De resultaten voor wiskunde gingen omhoog met een score gelijk aan 1.6 jaar extra wiskundeles. Voor Engels was dit 0.4 jaar en bij scheikunde ging de score met 0.6 jaar omhoog. Ruim een derde van de leraren kwam na een jaar niet door de strenge selectie van de school en moest weer vertrekken. De onderzoekers concluderen dat het moeilijkste aan het project misschien nog wel is om goede docenten te vinden.
Bron(nen): Trouw