Iedereen is nu wel zo'n beetje klaar met de Ice Bucket Challenge. Er klinkt zelfs steeds meer kritiek. Want er profiteert voornamelijk één goed doel en mensen
geven nu waarschijnlijk minder aan andere goede doelen. Ook wordt deelnemers, waaronder veel beroemdheden, verweten dat ze vooral aandacht voor zichzelf en hun goede inborst willen vragen in plaats van voor ALS. En dan hebben we het nog niet eens over of goed worden besteed. Toch is het hoe dan ook een indrukwekkende internetcampagne geweest. 2,4 miljoen mensen hebben een Ice Bucket Challenge-filmpje op Facebook gezet, 3,7 miljoen op
Instagram. 28 miljoen mensen hebben berichten of filmpjes over de uitdaging geplaatst of geliket. ALS is door de Challenge veel bekender geworden. Zo is de Wikipediapagina van ALS de afgelopen maand ruim 2,7 miljoen keer bezocht. In de twaalf maanden daarvoor waren er maar 1,6 miljoen bezoekers. De website van de Amerikaanse ALS-stichting heeft normaal gesproken dagelijks 17.500 bezoekers. 20 augustus liep het bezoekersaantal op tot 4,5 miljoen. Daarnaast is er heel veel geld opgehaald. De afgelopen maand is bijna 100 miljoen dollar gedoneerd, tegenover 2,9 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. In Nederland is ruim een miljoen euro geschonken.