Onderzoekers veroordelen massaal het sociale experiment van Facebook. Het is in de VS namelijk vanzelfsprekend dat deelnemers gevraagd wordt om geïnformeerde toestemming, voordat ze meedoen aan een
onderzoek. Dat heeft het brutale sociale medium natuurlijk niet gedaan. Facebook heeft in 2012 ongevraagd bijna 700.000 gebruikers in twee groepen verdeeld en de ene groep een week lang positieve berichten laten zien, terwijl de andere groep juist negatieve berichten op zijn tijdlijn las. De Facebookers bleken zelf minder optimistische berichten te posten als ze minder blije berichten van anderen lazen en vice versa. James Grimmelman, rechtenprofessor aan de Universiteit van Maryland zegt over het experiment: ''Facebook vroeg gebruikers niet om geïnformeerde toestemming, terwijl de studie ook nog de deelnemers schaadde, omdat het hun humeur veranderde. Dat is erg, zelfs voor Facebook.'' Epidemioloog Max Masnick vindt geïnformeerde toestemming een vanzelfsprekend onderdeel van elk onderzoek met mensen als onderwerp. ''Als onderzoeker heb je geen ethische vrijbrief, omdat een gebruiker de algemene voorwaarden van een website heeft geaccepteerd. De onderzoeker is er verantwoordelijk voor dat alle respondenten is gevraagd om toestemming.''