Het is het laatste waar je zin in hebt als je ergens diep in de bergen van Hongarije of Spanje rijdt: een lekke band. Het is belangrijk om een lekke band snel te herkennen, omdat de schade groot kan zijn.
Moderne auto's hebben een sensor die continu de luchtdruk in de band meet. Daardoor zul je nog ver voor je band helemaal plat is, weten dat er een gat in zit. Je krijgt simpelweg een melding of brandend lampje op je dashboard.
Gebeurt dat niet dan herken je een lekke band aan een ander rolgeluid: je auto gaat harder zoemen. In een volgend stadium gaat de band ook een klapperend of kloppend geluid maken. Is een van je voorste banden lek dan zul je merken dat het sturen lastiger gaat. De auto wijkt bijvoorbeeld af naar één kant als je het stuur loslaat.
Is je band lek, zet dan de alarmlichten aan, houd je stuur goed vast en laat het gas langzaam los. Stuur richting de vluchtstrook of beter nog: probeer een parkeerplaats te halen.
Wil je voorkomen dat je met pech langs de weg komt te staan, schaf dan (duurdere) runflat-banden aan. Deze hebben een verstevigde zijkant, waardoor je nog zo'n 80 kilometer door kunt rijden met een snelheid van maximaal 80 kilometer per uur. Genoeg om een garage te bereiken.