Wilde dieren die allerlei trucjes moeten doen of kleding aan krijgen voor een leuk filmpje op social media, het is een zorgelijke trend, vindt World Animal Protection, die stelt dat het gaat om dierenmishandeling.
Daarnaast zorgen de filmpjes, waarop apen ijsjes eten of leeuwenwelpjes babykleren aan hebben, ervoor dat steeds meer mensen wilde dieren als huisdier willen houden.
De Social Media Animal Cruelty Coalition (SMACC), een samenwerkingsverband van dertien dierenbeschermingsorganisaties, kwam het afgelopen jaar zelfs 840 video's tegen op social media waarop dieren met fysiek geweld worden afgericht of bewust in een levensbedreigende situatie worden gebracht.
Zo zijn er baby-aapjes die moeten overleven in een wilde rivier of bijt iemand in de staart van een makaak. Influencers (en hun volgers) vinden het leuk om de reactie van de dieren in nood te zien.
Sanne Kuijpers, campagnemanager Wilde Dieren bij World Animal Protection Nederland, legt uit aan Metro: "De grote hoeveelheid dierenvideo’s op sociale media brengt mensen op het idee om zelf ook een slang of ander wild dier in huis te nemen. Zij zijn zich niet bewust van de wrede handel in exotische huisdieren. Handel die schadelijk is voor het welzijn van de dieren, biodiversiteit en zelfs de volksgezondheid.
Bron(nen): Metro