Steeds meer socialmediagebruikers keren zich tegen het gebruik van beautyfilters op TikTok en Instagram. Ze zijn klaar met het 'picture perfect-gezicht' en gaan weer voor puur natuur.
Een grote enquête van beautymerk Dove liet zien dat maar een op de drie meisjes van 13 jaar oud positief is over haar spiegelbeeld. Slechts de helft van de meisjes durft een onbewerkte foto op hun social media te plaatsen.
Filters zorgen voor een onrealistische en ongezonde schoonheidsstandaard, schreven Amerikaanse gezondheidsdeskundigen eerder al in een open brief aan Instagram-ceo Mark Zuckerberg. “Kinderen en tieners, vooral jonge meisjes, hebben geleerd om sterk bewerkte foto’s van zichzelf te associëren met meer aandacht op Instagram en populariteit onder hun leeftijdsgenoten.”
De tegenbeweging is niet groot, maar wint wel aan kracht. Op TikTok posten verschillende influencers clipjes met en zonder beautyfilter. De boodschap is: 'Mijn onbewerkte, 'naakte' gezicht is zeker net zo mooi als de 'fake' filterversie.
@ashleytisdale I love a no makeup trend
♬ Tear in My Heart - twenty one pilots
@lianajadee I love this trend
♬ Tear in My Heart - twenty one pilots
@megsdeangelis i don’t think i’ve ever turned off enhance before this
♬ Tear in My Heart - twenty one pilots
Bron(nen): HLN