Je zou helemaal geen WK-reclame kunnen maken, vanwege de misstanden in Qatar, en doe je dat wel, dan toch zeker niet met hossende bouwvakkers in de hoofdrol. Maar dat is precies wat Jumbo een leuk idee leek.
Bij de bouw van de stadions in Qatar zijn duizenden gastarbeiders om het leven gekomen. Degenen die de barre omstandigheden en lange werkweken wel overleefden zijn, toen de bouw klaar was, zonder pardon ontslagen en hun huis uitgezet.
Genoeg reden om het WK te boycotten. Maar daar dacht Jumbo duidelijk anders over. De supermarkt ging nog een stap verder door een smakeloze reclame te maken met hossende bouwvakkers en BN'ers in de hoofdrol.
Op Twitter komt er veel kritiek.
Schaamteloos. https://t.co/WUMmX8eUhH
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) November 1, 2022
Toondoof is een samenvatting denk ik
— Jeroen (@jvo77) November 1, 2022
Dit is wel zeer schaamteloos van @JumboSupermarkt. Is er niet minimaal één directielid geweest die dacht, bouwvakkers in polonaise misschien moeten we dat niet doen?! Moreel-ethisch gevoel ver te zoeken #QatarWorldCup2022 #Qatar #Jumbo
— Patrick Maurer (@patrickmaur3r) November 1, 2022
@JumboSupermarkt u moet zich kapotschamen! Het filmpje met de bouwvakkers in oranje hesjes tbv het komende WK. Smakelozer kan niet. Ruim 6000 arbeiders kwamen om in Qatar tijdens de bouw van stadions en aanleg infrastructuur.
— JorisNijpels (@JorisNijpels) November 2, 2022
Nul empatisch vermogen!