Accu e-bike te snel kapot en daaraan verdienen fabrikanten teveel geld

Tech, AI, auto
maandag, 30 mei 2016 om 6:22
welingelichtekringen header 1

Wat veel kopers van e-bikes (en dat zijn er steeds meer) niet weten is dat de kans dat ze na 2 of 3 jaar voor 500 euro een nieuwe accu moeten kopen heel groot is. Volgens de Fietserbond is dat de manier waarop fabrikanten aan de e-bikes verdienen: eerste een fiets verkopen en dan na 2 of 3 jaar een nieuwe accu slijten tegen teveel geld. Volgens de bond zou een vervangend exemplaar niet meer dan 300 euro hoeven te kosten. E-bike-tester Kees Bakker van de Fietsersbond tegen het AD: ,,De accu-vervanging is het verdienmodel van de fabrikanten. Het is als met de printers: peperdure cartridges. Fietsaccu's zijn merkgebonden, zodat de prijs opgedreven kan worden. De consument moet bij de fabrikant kopen. Ik heb niet het idee dat dat bij de koop duidelijk wordt gezegd. Fabrikanten zouden veel duidelijker moeten vertellen wat je van een accu kan verwachten.''