AI-stunt van Alexander Klöpping: AD-hoofdredacteur gaat selectieproces brievenrubriek aanpassen

Tech, AI, auto
donderdag, 19 september 2024 om 11:34
anp 371662174
AD-hoofdredacteur Rennie Rijpma van het AD zal raar hebben gekeken, toen bij talkshow Eva werd onthuld dat haar krant meerdere door AI geschreven lezersbrieven van Alexander Klöpping had gepubliceerd. In het radioprogramma Spraakmakers op NPO Radio 1 zegt Rijpma dat ze het selectieproces onder de loep gaat nemen.
Publiciteitsstunt
Ondernemer en techjournalist Klöpping is niet vies van een publiciteitsstunt, dat bleek woensdagavond wel weer in de talkshow Eva van AVROTROS. Hij schreef de afgelopen tijd onder verschillende schuilnamen een lawine aan door AI gegenereerde lezersbrieven naar kranten. De Telegraaf printte zijn teksten, en het AD had er zelfs drie tegelijk geplaatst. Alleen het NRC viel niet direct voor de AI-teksten; zij wilden eerst een telefonisch gesprek, waarop Klöpping afhaakte.
Rijpma geeft toe dat er momenteel geen standaardprocedure bestaat om de afzenders van brieven te controleren. "Maar ik ga daar wel vandaag met de redactie over praten. Het is een illusie te veronderstellen dat ik 100 procent uitsluitsel kan geven dat het nog een keer gebeurt. Maar we kunnen wel vragen: hoe kunnen we een drempel opwerpen, zodat het minder gauw gebeurt?"
Gênant
Hoewel de stunt wat gênant is voor het AD, ziet Rijpma er ook de humor wel van in. "Ik word liever wakker geschud door Alexander Klöpping dan door een Russische chatbot," grapte ze. Momenteel worden de ingezonden brieven handmatig geselecteerd door redacteuren die kijken of iemand met een nieuw argument komt of iets waardevols toevoegt aan de discussie. "Soms is er contact met de schrijvers, maar dat is tot nu toe geen standaardprocedure", stelt Rijpma. Zij vreest wel dat dit "ook voor de goedwillende lezer de drempel verhoogt om een brief te sturen".
Bekijk het hele item van Alexander Klöpping over AI bij Eva op X: