Fanatieke Facebookers en Twitteraars praten elkaar naar de mond. Ook in het echte leven conformeren ze zich vervolgens vaker dan mensen die
sociale media minder gebruiken. Dat blijkt volgens De Morgen uit een grote Amerikaanse enquête. De onderzoekers van het Pew Research Center vroegen ruim 1.800 Amerikanen wat ze vonden van hoe klokkenluider Edward Snowden het afluisteren van veiligheidsdienst NSA bekend maakte. Veelgebruikers van Facebook en Twitter bleken maar half zo vaak hun mening te willen delen als mensen die sociale media minder gebruikten, of dat nu online was of in echte contacten. Ook waren sociale media helemaal geen alternatief voor wie zijn mening niet offline wilde delen. De Facebookers en Twitteraars zetten hun mening twee keer zo vaak online als ze dachten dat hun online
vrienden het met hen eens waren. Was dat niet zo dan hielden ze hun mening voor zich, ook in het echte leven. De onderzoekers merken op dat mensen die veel op sociale media posten ook in het echte leven steeds meer gaan denken: wat vinden mijn online vrienden hiervan? Daarnaast hebben sociale media de behoefte van mensen versterkt om met gelijkgestemden om te gaan. Verder zijn veel mensen online bevriend met collega's, die ze liever niet alles vertellen. Tenslotte kan het nog zijn dat het omgekeerd is: wie conformistischer van aard is, zit vaker op sociale media.