Waar je vroeger kon patsen met een
databundel van 500 MB, heb je nu bij sommige aanbieders al 10 GB voor
minder dan een tientje per maand. Maar als je veel streamt, liedjes
luistert of scrollt op social media zonder wifi-verbinding, dan is
een waarschuwing voor dataverbruik nooit ver weg. En dan hebben we
het nog niet eens over alle reclame die van je scherm spat. Hoeveel
van je mobiele data ben je ongewild eigenlijk kwijt aan advertenties
en reclame?
Social media en websites zijn bijna
allemaal gratis te gebruiken of te bezoeken. Je betaalt Facebook of
Instagram niet met geld, maar met het bekijken van advertenties op
hun platform. Hoeveel data dat kost is van verschillende zaken
afhankelijk.
Bewegende beelden zijn dataslurpers
Een advertentie met plaatjes van
schoenen, auto's of zonvakanties, dat valt nog wel mee. Meer dan twee
of drie MB's zal dat meestal niet kosten om in te laden. Maar
bewegende banners en korte reclamefilmpjes zijn al gauw 25 tot 50 MB
per stuk. En dat tikt aan, zeker als je een bescheiden mobiel
abonnement hebt.
Het verschilt per app of website nogal
hoeveel advertenties je voorgeschoteld krijgt. Ook krijg je op het
ene platform meer video-advertenties te zien, terwijl elders meer
datavriendelijke foto-advertenties worden getoond.
Wegklikken of scrollen helpt niet
Op bijna alle socialmediaplatformen
worden een aantal posts en video's al voorgeladen, zodat je zonder
onderbrekingen kunt websurfen. Het helpt dan ook niet om video's snel
door te scrollen of weg te klikken.
Websites en apps proberen de
bandbreedte van content en advertenties wel te beperken, omdat het
ook niet in hún voordeel is als het gebruik veel data kost. Zolang
we deze diensten zonder kosten kunnen blijven gebruiken, staan daar
helaas advertenties en de data om ze te laden tegenover,
schrijft
consumentenplatform Radar.