Na acht uur vergaderen gisteren waren de onderhandelaars van het Europees parlement en de lidstaten eruit: er komt een nieuwe wet die machtsmisbruik van de Googles van deze wereld moet voorkomen.
De nieuwe regels: De grote tech-bedrijven mogen zichzelf niet meer hoger uit laten komen bij zoekopdrachten en verzamelde data hergebruiken. Er komen strengere regels voor online advertenties. Om te voorkomen dat enkele bedrijven de markt domineren moeten gebruikers van verschillende berichtendiensten met elkaar kunnen communiceren.
"Een echte gamechanger", aldus PvdA’er Paul Tang, die mede onderhandelde. "Deze wet zal het internet fundamenteel veranderen. Hierdoor krijgen concurrerende bedrijven eindelijk een kans en consumenten weer macht over hun eigen data."
Als bedrijven de wet overtreden, zijn de boetes torenhoog: tot wel 10 procent van hun omzet. Bij herhaalde overtredingen kan het oplopen tot 20 procent. Uiteindelijk kunnen ze zelfs worden opgebroken. Moederbedrijf Meta zou dan bijvoorbeeld Instagram moeten verkopen.
De DMA (Digital Markets Act) geldt alleen voor bedrijven die al drie jaar minimaal 7,5 miljard euro winst per jaar maken en 75 miljard euro waard zijn. Ook moeten ze in minstens drie EU-landen actief zijn en 45 miljoen gebruikers hebben.